مقالات بازی سازان

افزایش هوش کودکان با اسباب بازی ممکن است؟

افزایش هوش کودکان با اسباب بازی ممکن است؟

افزایش هوش کودکان با اسباب بازی ممکن است؟

چشمان کودک شما با دیدن اسباب بازی ها برق می زند. به نظر می رسد کشش کودکان به سمت اسباب بازی ها امری غیرارادی و غریزی است. این امر شاید بدان علت است که اسباب بازی ها، نیاز کودک به استفاده از تخیلات، شکوفا شدن، وانمود کردن و تقسیم کردن را برطرف می کنند. اسباب بازی ها تنها برای سرگرمی نیستند و می توانند ابزارهای مفیدی برای باهوش تر کردن کودکان باشند و حتی کودکان را برای کسب مهارت های مورد نیاز در دوران بزرگسالی آماده کنند.

بهترین اسباب بازی برای کودک، همان است که خود او انتخاب می کند، و این می تواند یک اسباب بازی ساده مانند جعبه مقوایی یا قوری و ماهیتابه باشد. وقتی کودک از یک اسباب بازی لذت می برد، بزرگترین تجربه یادگیری برای او فراهم می شود.

کودک شما یک فراگیر طبیعی است و هر چیزی که مورد علاقه او باشد، نکته ای را به او خواهد آموخت. علاوه بر این، هر چقدر تنوع اسباب بازی های کودک بیشتر باشد، او شادتر است و تجارب یادگیری او متنوع تر خواهد بود. کودک ممکن است به همه اسباب بازی هایی که دوست دارد، دسترسی نداشته باشد، بنابراین باید برخی اسباب بازی هایی را که متعلق به خودتان بوده، به او بدهید.

افزایش هوش کودکان با اسباب بازی ممکن است؟

افزایش هوش کودکان با اسباب بازی ممکن است؟ : در اینجا پیشنهادهایی برای انتخاب اسباب بازی به منظور داشتن یک کودک باهوش ارایه می شود.

گونه ای از اسباب بازی را انتخاب کنید که به لحاظ رشدی برای سن کودک شما مناسب باشد – اگر اسباب بازی بیشتر از سن کودک باشد، ممکن است به دلیل سختی بازی کردن با آن، کودک ناامید شده و آن را کنار بگذارد و حتی بدتر از آن، ممکن است به کودک آسیب برساند. و اگر اسباب بازی کمتر از سن کودک باشد، برای او خسته کننده خواهد بود.

گونه ای از اسباب بازی را انتخاب کنید که با جنسیت کودک تناسب داشته باشد.

به کودک توجه کنید تا خواسته ها، علایق، سطح مهارت ها و شخصیت های مورد نظر او را بشناسید تا بدانید از چه نوع اسباب بازی لذت خواهد برد.

گونه ای از اسباب بازی را انتخاب کنید که لازمه ی تصورات کودک باشد. اسباب بازی های متنوعی هستند که با تصورات و تخیلات کودک بازی می کنند. گونه ای از اسباب بازی را انتخاب نکنید که تنها با یک یا چند روش بتوان با آن بازی کرد. اسباب بازی هایی که باعث تقویت تخیلات کودک  شود، بهتر از اسباب بازی هایی هستند که با باتری کار می کنند.

برای مثال، پلنگ اسباب بازی که کودکتان بتواند با روش های مختلف با آن بازی کند، بهتر از پلنگ اسباب بازی است که تنها آویزان مانده است. کودک شما می تواند با وانمود کردن و استفاده از قوه تخیل هنگام بازی با اسباب بازی ها، ایده های خود را درباره جهان آزمایش کرده و خلاقیت خود را گسترش دهد. علاوه بر این، تحقیقات نشان می دهد این کار، زبان و میزان تمرکز کودک را تقویت می کند.

افزایش هوش کودکان با اسباب بازی ممکن است؟

گونه ای از اسباب بازی را انتخاب کنید که کودک بتواند با آن کارهایی انجام دهد مثلا اسباب بازی ها را به یکدیگر بچسباند یا به آنها شکل خاصی دهد. این نوع اسباب بازی ها هوش فضایی کودک و عمق درک او را افزایش داده و کودک اشکال، رنگ ها و اندازه ها را نیز می آموزد.

اطمینان حاصل کنید که اسباب بازی ایمن است. این موضوع درباره نوزادان یا بچه های کوچکتر بسیار حایز اهمیت است. همچنین اطمینان حاصل کنید برای مثال جغجغه کودک سوراخ هایی نداشته باشد که انگشتش در آن گیر کند. کودکان دوست دارند که اسباب بازی هایشان را در دهانشان کنند، بنابراین از خرید اسباب بازی هایی که کودک می تواند آنها را ببلعد، خودداری کنید. هنگام خرید اسباب بازی برای بچه های بزرگتر توجه کنید که این اسباب بازی ها محکم و قوی بوده و هیچ گونه ایراد مکانیکی نداشته باشند.

اسباب بازی ها را به روشی بچینید که کودکتان برای بازی با آنها تحریک شود مثلا آنها را در جاهای کوتاه بچینید و یا از چیدمان های خلاقانه دیگر استفاده کنید. هر وسیله زائد یا بدون استفاده ای را در جعبه اسباب بازی ها نریزید که کودک حتی به یاد نیاورد چه چیزی داخل جعبه است.

افزایش هوش کودکان با اسباب بازی ممکن است؟ : بهترین اسباب بازی های هوشمند برای کودکان یک ساله و کوچک تر

بهترین اسباب بازی برای کودک شما، اسباب بازی است که حواس او را تحریک کند- بینایی، شنوایی، لامسه و بویایی. اسباب بازی به کودک بدهید که با آن بتواند انواع رنگ ها، بافت ها، صداها و بوها را تجربه کند. این امر به گسترش حواس کودک کمک کرده و آنها را تقویت می کند.

اسباب بازی هایی که صدا تولید کرده و نسبت به رفتار کودک واکنش نشان می دهند، حس کنترل کردن را به کودک داده و مهارت های دستکاری و هماهنگی کودک را تقویت می کند مثل جغجغه یا یک اسباب بازی صدادار که هنگام تکان یا فشار دادن صدا تولید می کند.

به یاد داشته باشید که بینایی نوزاد محدود است (نوزاد فاصله ای بیشتر از ۱۵ اینچ را نمی تواند ببیند) و به همین علت است که نوزاد واکنش بهتری به رنگ سیاه و سفید و اشیا و طرح های رنگی شفاف نشان می دهد.

هوشمندترین اسباب بازی برای کودک لزوما نباید گران باشد. در اینجا به معرفی برخی از این اسباب بازی ها می پردازیم:

برای کودکان یک تا ۶ ماهه

  1. شما – برای کودک کف بزنید و بخوانید و برقصید و شکلک های خنده دار درآورید. شما در حال حاضر بهترین اسباب بازی او هستید.  
  2. اسباب بازی های رنگی جذاب و کوچک که بالای تخت خواب کودک آویزان شود
  3. یک آینه کوچک- برای کودک بگذارید تا بتواند خود را در آن ببیند ( با وجود آنکه کودک تا حدود ۱۵ ماهگی خود را نمی شناسد). مطمئن شوید که آینه ایمن است و به کودک آسیب نمی رساند.
  4. یک نقاشی از صورت انسان- کودکان به طور غریزی بیشتر از هر شیء بصری دیگر، عاشق صورت انسان هستند.
  5. موبایلی با دکمه های رنگی که بینایی کودک را تحریک کند
  6. موسیقی ملایم از یک سی دی یا یک منبع پخش آماده دیگر
  7. یک توپ رنگارنگ براق،یک دستمال و یک روبان- می توانید این وسایل را در مقابل کودک قرار دهید تا آنها را با چشمانش دنبال کند. همچنین می توانید یک کودک ۸ تا ۱۰ هفته ای را تشویق کنید تا به آنها برسد.
  8. مراکز فعالیت یا محل های ورزشی مخصوص کودکان که فرآیند دست یافتن به یک شیء و بدست آوردن آن را در ماه های بعدی، تقویت می کند.
  9. یک بالش لوله ای نرم یا یک بالش زیرشکمی که وقتی کودک روی شکمش خوابیده، زیر بازوها و قفسه سینه اش قرار دهید. این کار باعث قوی تر شدن گردن، بازو و ماهیچه های پشت شده و موقعیت جدیدی را برای دیدن جهان از آن زاویه، برای کودک فراهم می کند.
  10. بلوک ها و خانه سازی های رنگی و براق
  11. اشیاء خانگی ایمن که کودک ۳ تا ۶ ماهه ی شما بتواند آنها را کشف کند مانند قاشق، فنجان، کاسه و غیره.

افزایش هوش کودکان با اسباب بازی ممکن است؟

افزایش هوش کودکان با اسباب بازی ممکن است؟ : برای کودکان ۶ تا ۱۲ ماهه

  1. حیوانات یا عروسک های پلاستیکی قابل شستشو
  2. اسباب بازی های کششی که کودک می تواند با استفاده از آنها حرکت ایجاد کند.
  3. خانه سازی های بزرگ پلاستیکی
  4. اسباب بازی های موزیکال یا اسباب بازی هایی که هنگام فشار دادن صدا ایجاد کنند.
  5. جعبه های مقوایی خالی برای بازی های خاص
  6. لگوهای بزرگ
  7. تقسیم کننده های شکل دار یا فنجان های تو در تو که اندازه ها و مفهوم دوام اشیاء را به کودک آموزش دهد.
  8. حیوانات پارچه ای
  9. اسباب بازی های هل دادنی که به کودک کمک کند تا راه رفتن را بیاموزد.

بهترین اسباب بازی های هوشمند برای کودکان نوپا ( یک تا ۳ ساله)

وقتی کودک شما به ۱۲ تا ۳۶ ماهگی می رسد، نوپاست. به این دلیل به او نوپا می گویند که کودک در این سن بی ثبات و متزلزل راه می رود و این ویژگی کودک در این سن است.

کودک شما از اسباب بازی هایی لذت می برد که نه تنها او را سرگرم می کند بلکه به او در راه رفتن کمک می کند، در این صورت او می تواند به خوبی راه رفته، تعادل خود را حفظ کرده و دیگر مهارت های حرکتی کلی را انجام دهد. کودک را به زمین بازی ببرید و اجازه دهید تا با سرسره های کوچک یا در محل ورزشی مخصوص کودکان بازی کند.

این کار باعث تقویت ماهیچه ها و چالاکی کودک می شود. اسباب بازی های خانگی نیز که شامل موارد زیر هستند، قدرت و هماهنگی کودک را تقویت می کند:

  • ماشین ها یا واگن هایی که بتوان آنها را هل داد
  • اسب های تکانی کوتاه یا راکر کودک
  • اسباب بازی های سواری
  • سه چرخه ها و واگن های ایمن
  • مجموعه بازی های خانگی
  • تاب و سرسره کودک

افزایش هوش کودکان با اسباب بازی ممکن است؟

اسباب بازی هایی برای کسب مهارت های حرکتی ظریف

کودک شما علاوه بر تسلط یافتن بر مهارت های حرکتی کلی، تلاش می کند تا مهارت های حرکتی ظریفی همچون کنترل دست ها و چرخاندن مچ ها را به خوبی بیاموزد. اسباب بازی های خوبی که به کودک کمک می کند تا این مهارت ها را کسب کند، شامل موارد زیر است:

  • اسباب بازی هایی که باز می شوند.
  • اسباب بازی هایی با تکه های بهم پیوسته که می تواند به یکدیگر متصل شده و از هم جدا شوند.
  • بازی های ساختمانی
  • تکه های پازل که کودک باید با دست خود آنها را کنار هم قرار دهد(جااندازی).
  • توپ های نرم
  • پول بازی
  • میزهای چکش کاری (میزهایی برای ضربه زدن)
  • جعبه شن بازی که کودک با استفاده از اشکال پلاستیکی، بیل و بیلچه، خاک انداز، شیشه و چیزهای دیگر، با شن ها بازی کند.
  • ملزومات مربوط به سرگرمی و هنر

بازی کردن با آلات موسیقی بازی سازان

آلات موسیقی ساده به اندازه ای اسباب بازی های فوق العاده ای هستند که کودک شما را با دنیای ساخت موسیقی و نواختن یک آلت موسیقی آشنا می کند. نواختن یک آلت موسیقی نشان داده تاثیر سودمندی بر هوشیاری بچه ها داشته و سنین نوپایی کودک، زمان بسیار مهمی برای شماست تا کودک خود را با آلات موسیقی آشنا کنید. این آلات شامل موارد زیر هستند:

  • پیانو
  • طبل
  • زیلوفون(سنتور چوبی)
  • چوب های نواختن موسیقی
  • صدا(خواندن)

اسباب بازی های خلاقانه

اسباب بازی هایی که تصورات کودک را تحریک کند، بسیار لذت بخش تر هستند و خلاقیت کودک را تقویت کرده و گسترش می دهند. این اسباب بازی ها همچنین به کودک کمک می کند تا برای مثال کار پدر را هنگام تعمیر ماشین یا کار مادر را هنگام آشپزی تقلید کند. هر وسیله ای می توند یک اسباب بازی خلاقانه باشد. در زیر نمونه هایی ذکر شده است:

  • حوله ای که می تواند تبدیل به یک شنل فوق العاده شده و کودک را تبدیل به یک قهرمان فوق العاده کند
  • لباس های کهنه و محلی
  • جعبه های مقوایی، چادرها و تونل های بازی
  • کامیون، قطار و ماشین های اسباب بازی
  • حیوانات پارچه ای، اسباب بازی ها و عروسک های نمایشی
  • عروسک ها
  • اسباب بازی های مربوط به حمام
  • ابزارهای بازی، ابزارهای پزشکی، اسباب و لوازم آشپزی
  • کاغذ، مداد، مداد شمعی، ملزومات مربوط به هنر و سرگرمی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.