مقالات بازی سازان

چگونه مهدکودک سود دهی راه اندازی کنیم؟

چگونه مهدکودک سود دهی راه اندازی کنیم؟

چگونه مهدکودک سود دهی راه اندازی کنیم؟

این که چگونه یک مهدکودک سودآوری داشته باشیم،سوال بسیاری از دوستان مخاطب بازی سازان است در این مقاله سعی شده تا موارد کاربردی برای راه اندازی مهدکودک مورد بررسی قرار گیرد.

هدف از راه اندازی مهد کودک

همه افرادی که قصد دارند یک حرفه یا کسب و کار را ایجاد کنند، اهداف مشخصی را از قبل، برای خود در نظر می گیرند. مسلماً موضوع راه اندازی مهدکودک نیز در صورتی که با اهداف فرهنگی و اقتصادی دنبال شود، می تواند به عنوان یک سرمایه گذاری مطمئن و معتبر شناخته شود. اما چیزی که مشخص است اینکه تمام کسانی که قصد تاسیس مهدکودک را دارند با همین اهداف، قدم در این راه می گذارند اما چرا برخی از آنها به تعطیلی می انجامد و برخی دیگر در این راه موفق و ماندگار هستند؟

رونق مهدهای کودک را می توان از میزان استقبال افراد متوجه شد. این استقبال به دلایل مختلفی صورت می گیرد که در واقع همان اهداف اولیه تاسیس مهد کودک است. هر چقدر برنامه ریزی این اهداف در راستای ارتقاء سطح آموزشی کودکان، افزایش سلامت جسمی و روحی، افزایش آگاهی و اخلاقیات، توجه به ارزش های دینی، کشف استعدادها و خلاقیت کودکان، ایجاد ارتباطی دو طرفه بین کودکان و والدین و همچنین آماده سازی کودک برای ورود به مدرسه، صورت بگیرد، باعث پیشرفت مهدکودک و در نتیجه استقبال زیاد والدین از این مراکز و افزایش سودآوری آن نیز خواهد شد.

مهدکودک ها دقیقاً چه جایی هستند؟

مهدکودک ها مراکزی هستند که با هدف نگهداری، آموزش و تهیه شرایط لازم جهت بروز توانایی های کودکان در سنین قبل از مدرسه، ایجاد می شوند. شاید تصور برخی افراد بر این باشد که این مراکز تنها مختص کودکانی است که والدینی شاغل دارند و می توانند با سپردن فرزندانشان، به امورات خود رسیدگی کنند. اما باید گفت مهدکودک ها مکانی جهت آموزش مسائل اجتماعی و اخلاقی کودکان است و همه افراد می بایست فرزندان خود را در این محیط پرورشی برای ورود به اجتماع، آماده نمایند. همین امر باعث شده است افراد زیادی برای راه اندازی و تاسیس مهدکودک اقدام کنند. اما سوالی که مطرح است اینکه هدف از راه اندازی مهدکودک چیست و افتتاح یک مهدکودک تا چه اندازه سودآور خواهد بود؟ پاسخ به این سوال به شکلی نیست که به راحتی بتوان توضیحی برای آن داشت و بررسی این قضیه نیازمند آگاهی به تمام جوانب برای شروع کار می باشد. اگر شما نیز جزء افرادی هستید که به دنبال راه اندازی یک مهدکودک با سودآوری مناسب هستید، پیشنهاد می کنیم این مقاله را تا انتها دنبال کنید.

چگونه مهدکودک سود دهی راه اندازی کنیم؟  مراحل راه اندازی مهد کودک

1- شرایط عمومی فرد متقاضی

– اعتقاد به دین اسلام یا یکی از ادیان رسمی
– دارابودن تابعیت جمهوری اسلامی ایران
– داشتن تحصیلات کارشناسی یا بالاتر
– داشتن حداقل 25 سال سن
– ساکن بودن در استان محل تقاضا
– داشتن صلاحیت های فردی که به تائیدحراست سازمان رسیده باشد
– دارا بودن سلامت جسمی و روانی با تائید پزشک معرفی شده توسط سازمان
-طی دوره های آموزشی بر اساس دستور العمل های مربوطه و موفقیت در آزمون نهایی

2- درخواست و اخذ مجوز

افراد متقاضی برای دریافت مجوز راه اندازی مهدکودک می بایست با مراجعه به سازمان بهزیستی محل سکونت خود، تقاضای خود را به این سازمان ارائه دهند. سازمان بهزیستی نیز بر طبق ضوابط تعیین شده اقدام به صدور موافقت نامه ای موقتی برای مدت یک سال خواهد کرد. در این شرایط، فرد متقاضی مدت 4 تا 6 ماه فرصت خواهد داشت که علاوه بر طی مراحل اداری، نسبت به آماده سازی محل و نیروهای مورد نیاز خود اقدام نماید و در صورتی که ظرف این مدت نتوانست مراحل تهیه و تجهیز مهد را به پایان برساند، تمدید این مدت برای 6 ماه دیگر نیز ممکن خواهد بود. پس از این مدت و با انجام مراحل اخذ مجوز به طور کامل، مجوز نهایی صادر می گردد که تحت عنوان پروانه فعالیت مهدکودک شناخته می شود که هر سه سال نیاز به تمدید خواهد داشت.

چگونه مهدکودک سود دهی راه اندازی کنیم؟ :مورد مهم!

دریافت مجوز های مهدکودک نیاز به اطلاعات کافی و دانستن نکات مهم در جهت کسب این مجوز ها دارد که این موارد در مقاله راهنمای جامع دریافت مجوز های مهدکودک به طور کامل توضیح داده شده است.

3- تجهیزات و هزینه تاسیس مهد کودک

قبل از ارائه توضیحات لازم درباره هزینه های مورد نیاز مهدکودک، توصیه می کنیم افرادی که برای دریافت این مجوز اقدام می کنند، قبل از هر کاری کشش بازار و منطقه محل تاسیس مهدکودک را، بررسی کرده سپس اقدام به انجام مراحل راه اندازی آن کنند چرا که برای تاسیس مهدکودکی سودآور با هزینه های سنگینی مواجه شده و برای ادامه راه خود، به دنبال اخذ وام مهدکودک خواهند رفت. لازم به ذکر است، بر اساس تحقیقات انجام گرفته، هنوز وام مشخصی به عنوان وام مهدکودک از سوی هیچ نهادی در نظر گرفته نشده است و لذا می توان جهت کمک به خرید تجهیزات لازم، از فروش اقساطی برخی از مراکز استفاده کنند.

پس از کسب موافقت نامه، متقاضی، یک سال فرصت دارد تا بتواند امکانات اولیه برای تاسیس مهدکودک را تهیه کند که مهم ترین موضوع تهیه ساختمان است. بیشتر هزینه تاسیس مهدکودک، به تهیه ساختمان مهد مربوط می شود. ملکی که برای این کار اجاره یا خریداری می کنید می بایست به گونه ای باشد که از لحاظ ایمنی و مساحت برطبق استانداردهای تعیین شده و مورد تایید بازرسان سازمان بهزیستی واقع شود. از جمله اینکه، این ساختمان حداقل دارای 3 اتاق 12 متری جهت برگزاری کلاس ها، یک اتاق برای مدیریت و یک اتاق برای شیرخوارها باشد و لازم است قسمتی را نیز به عنوان آبدارخانه در نظر گرفت. یکی دیگر از ملزومات ساختمان مهد، وجود سرویس های بهداشتی متعدد با کلیه وسایل و امکانات بهداشتی مورد نیاز آنها است. وجود حیاط یا محوطه ای متناسب با تعداد کودکان و برای قرار دادن وسایل بازی و تفریح کودکان نیز بسیار مهم است. چنین ملکی با مشخصات ذکر شده در تهران چیزی حدود 50 تا 70 میلیون به عنوان رهن و حدود 3 تا 5 میلیون اجاره می باشد.

از دیگر عوامل تاثیرگذار در هزینه تاسیس مهدکودک، تهیه تجهیزات اولیه مورد نیاز برای مهد می باشد. که شامل: موکت برای کف کلاس ها، قفسه، صندلی های کوچک، میز کوچک، چوب لباسی، جا کفشی، تخته وایت بورد، سطل زباله، کپسول آتش نشانی و همچنین وسایل بازی مانند تاب، چرخ فلک، فوم برای کف محوطه بازی و… کلیه تجهیزات و وسایل مورد نیاز اتاق مدیریت مانند میز و صندلی های اداری، صندلی برای مراجعه کنندگان، فایل های چند طبقه و نوشت افزار کافی هستند که می بایست برای هر کدام هزینه و برنامه ریزی لازم را در نظر گرفت که این مقدار تجهیزات بین 30 تا 50 میلیون تومان هزینه دربرخواهد داشت.

طراحی و دکوراسیون داخلی مهدکودک نیز باید با توجه به روحیات کودکان و با رنگ بندی و نقاشی های کودکانه انجام شود همچنین استفاده از نورپردازی های ویژه به همراه نمادهای شادی بخش نیز بسیار مهم است که برای تهیه این وسایل در شهرهای بزرگ، به طور تقریبی، 10 میلیون سرمایه اولیه نیاز می باشد.

نکته مهم نهایی در تجهیز مهدکودک، توجه به ایمن سازی محیط است. برای این موضوع توصیه می شود از ضربه گیر برای دیوارها و پوششی برای پله ها و کف استفاده شود که هزینه تقریبی انجام این ایمن سازی 5 میلیون تومان برآورد می شود.
لازم به ذکر است کلیه هزینه های تقریبی فوق، مربوط به شهر تهران بوده است و این هزینه ها در شهرستان ها، حدودأ بین 30 تا 70 درصد متفاوت می باشند.

4- نیروی انسانی

راه اندازی مهدکودک، علاوه بر سودآوری و منافعی که برای موسس آن خواهد داشت، باعث افزایش اشتغال زایی نیز می گردد. قانون برای استخدام نیروهای انسانی مورد نیاز مهدکودک، استانداردهایی را در نظر گرفته است که شامل :

مدیر مهدکودک
معاون مهدکودک: که برای مهدهای با ظرفیت بیش از 100 نفر باید دارای مدرک کارشناسی یا بالاتر باشد.
– به ازای هر 10 کودک شیرخوار(تا 2 سال)، 15 کودک نوپا(2 تا 3 سال) یا 15 کودک نوباوه(3 تا 6 سال)، یک مربی با حداقل مدرک دیپلم یا بالاتر
– به ازای هر 10 کودک شیرخوار، 15 کودک نوپا، یا 15 کودک نوباوه یک کمک مربی با تحصیلات زیر دیپلم
– به ازای هر 10  کودک شیرخوار، یک مراقب با تحصیلات پایان دوره راهنمایی یا بالاتر
– یک نفر خدمتكار به ازای هر 50 نفر
– در مهدهای تمام وقت، شبانه، شبانه ‌روزی یک نفر آشپز
– در مهدکودک های تمام وقت، شبانه و شبانه ‌روزی با ظرفیت بیش از 100 کودک، یک نفر کمک آشپز
– یک سرایدار که  در مهد کودک اقامت داشته باشد.
– یک پزشک به صورت پاره ‌وقت و قراردادی (یک بار در ماه)
– یک کارشناس بهداشت و تغذیه به صورت نیمه ‌وقت (یک بار در هفته)
– یک روان شناس به صورت نیمه وقت (یک بار در هفته)

5- کلاس های فوق برنامه

تمام مهدهای كودک می‌توانند با بهره گیری از مربیان دارای كارت مربیگری در مهارت های خاص، پنج فعالیت فوق برنامه را که می تواند شامل فعالیت‌های ورزشی، هنری، فرهنگی مانند زبان خارجی باشد را به کودکان در سنین مختلف ارائه دهند. سودآوری این کلاس های فوق برنامه بسیار مناسب و قابل توجه می باشد. به گونه ای که با شروع فصل تابستان، ثبت نام در این کلاس ها به طرز چشمگیری افزایش می یابد.

هزینه ها و درآمدهای مهد کودک

اگر حداقل تعداد کودکان هر مهدکودک را حدوداً 60 تا 70 نفر در نظر بگیریم، شهریه این تعداد از کودکان به طور تقریبی، 25 میلیون تومان در ماه خواهد شد که از این مبلغ، حدود 8 میلیون تومان بعنوان دستمزد مربیان و سایر نیروهای خدمه پرداخت می شود. حدود 2 تا 3 میلیون هم صرف نگهداری، تعمیر و خرید تجهیزات می گردد. بیش از 7 تا 8 میلیون نیز صرف هزینه های اجاره، آب، برق و گاز خواهد شد. با این حساب، مقدار سود خالص مهد کودک حدود 5 تا 6 میلیون در ماه خواهد بود.

نرخ شهریه

شهریه دریافتی مهدکودک های تهران بر طبق آیین نامه های ارسالی، در گروه های سنی شیرخوار، نوپا و نوباوه، از 116000 تومان تا 386000 تومان متغیر است. براساس این دستورالعمل، در صورتی که کودک وعده نهار خود را در مهد باشد، مبلغ 50000 تومان به مبالغ فوق اضافه خواهد شد.  قابل توجه می باشد که هزینه کلاس های فوق برنامه، به صورت مجزا از شهریه محسوب می شود.

این نرخ شهریه با توجه به مناطق مختلف زندگی، بخصوص در شهر تهران، متغیر است. مثلا هزینه های مربوط به اجاره یا خرید ساختمان مهدکودک در شمال تهران با حنوب، کاملا متفاوت بوده و به نسبت، شهریه دریافتی از والدین نیز دارای اختلاف زیادی می باشد. مثلاً شهریه دریافتی در برخی مناطق تهران و برای سنین شیرخوارگی به 400 تا 500 هزار تومان می رسد و در شمال شهر تهران ممکن است این رقم به بیش از 1.5 میلیون در ماه نیز افزایش یابد. اما تعرفه نرمال برای ساعات اداری یک مهدکودک در مرکز شهر، 350 تا 450 هزار تومان می باشد.

برای کسب مشاوره جهت راه اندازی مهد کودک و تجهیز آن می توانید با شماره 44444428-021 تماس بگیرید.

چگونه مهدکودک سود دهی راه اندازی کنیم؟ :عوامل موثر در آینده مهد کودک

برای ایجاد یک کسب و کار موفق، صرفاً اخذ مجوز و تاسیس مهدکودک کافی نیست و در واقع پس از طی تمام مراحل فوق، می توان گفت تازه در ابتدای راه هستید. لازم است مدیران این مهدهای کودک، برای تبدیل کسب و کار خود به فعالیتی سودآور، از تمام نیرو، خلاقیت و توان خود در جهت پیشرفت کار استفاده کنند. اغلب والدین، پس از اینکه کودکان خود را به مهد می سپارند، با بررسی و رصد دقیق رفتار و سطح کیفی آموزش فرزندان خود، در مورد ادامه و یا قطع همکاری با مهدکودک، تصمیم گیری می کنند. به همین علت موفقیت و سوددهی مهد کودک را می توان در داشتن ارتباطی نزدیک با خانواده ها، بالا بردن کیفیت آموزش و آگاهی کودکان، بهره گیری از نیروی انسانی با دانش کافی در برخورد با کودکان و نیز ایجاد محیطی شاد و متنوع برای همه سنین دانست. در این صورت است که خواهید دید بدون انجام هیچگونه تبلیغاتی، مهد کودک شما به یک کسب و کار با سودآوری مناسب تبدیل شده است.

کلیه اعداد و ارقام ارائه شده در این مقاله، مبالغی هستند که به طور معمول در اغلب مهدها دریافت می شود اما دیده شده است که در برخی از مهدکودک ها، بخصوص در نواحی شمال شهر، شهریه‌ های بیشتر از یک ‌میلیون و پانصد هزار تومان، در غرب تهران هفتصد هزار تومان و در شرق چهارصد هزار تومانی تهران نیز دریافت می گردد. اما با وجود یک مدیریت کارآمد و با رعایت کلیه تعرفه های تعیین شده نیز می‌ توان با راه اندازی مهدکودک به ‌ یک سرمایه ‌گذاری مطمئن و سودمند دست یافت.

 

1 دیدگاه در “چگونه مهدکودک سود دهی راه اندازی کنیم؟

  1. عبدالله گفت:

    بسیار عالی وخوب.خیلی ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.