مقالات بازی سازان

5 گام ضروری در تاسیس مهد کودک

5 گام ضروری در تاسیس مهد کودک

5 گام ضروری در تاسیس مهد کودک

راه اندازی هر کار جدیدی با دردسرهای بسیار زیاد و متفاوتی همراه است. اما تاسیس مهد کودک کاری بسیار طاقت‌فرساتر است؛ چرا که واقعاً باید عاشق این کار و بچه ها باشید تا زیر فشارش دوام بیاورید و…
احتمالاً اگر دنبال این هستید که بفهمید چگونه باید یک مهد کودک را تاسیس کنید و چه مشکلات و موانعی سر راه‌تان قرار می‌گیرد، شاید به جواب‌هایی از این دست برخورده باشید.

اگر از مدیر مهد کودک فرزندتان بپرسید «چه کاری باید برای تاسیس مهد کودک بکنم؟» ممکن است بلافاصله یأس و ناامیدی به شما هجوم بیاورد و به طور کامل از آن‌چه برای تاسیس مهد کودک در سر داشتید منصرف شوید. زیرا حرف‌های کسانی که از نزدیک با این کار مواجه بوده‌اند ممکن است تا حدود زیادی بدبینانه، اما واقعی باشد.

البته این به خودی خود مشکل نیست که شخصی بخواهد شما را با قضایای واقع‌بینانه‌ی تاسیس مهد کودک آشنا کند. مشکل از آن‌جایی آغاز می‌شود که این شخص به جای انتقال یک دیدگاه واقع‌بینانه که قرار است شما را برای مواجهه با مشکلات آینده و حل آن‌ها آماده کند، با یأس و ناامیدی تنهایتان می‌گذارد. آن هم بدون هیچ راه‌حلی که شما را برای ادامه‌ی راه امیدوار کند.

5 گام ضروری در تاسیس مهد کودک :الگوی مدنظر مهد کودکی را که می خواهید انتخاب کنید

اولین گام: انتخاب الگو

ابتدا باید بدانید مهد کودک به طور کلی چیست: مهد کودک محیطی‌ست مناسب برای مراقبت و پرورش کودکان خردسالی که والدین‌شان آنان را به هر دلیلی به این محیط می‌سپارند. والدینی که می‌خواهند کودکان‌شان در محیطی اجتماعی‌تر رشد یابند یا صرفاً به خاطر مشغله‌های فراوان کاری زمان مراقبت از آنان را ندارند.
اما مهد کودک‌‌ها بر اساس محیط‌شان و انواع کارکرد‌های‌شان الگوهای متفاوتی دارند. بنابراین بهتر است پیش‌از این‌که دست به تأسیس مهد کودک‌ خودتان بزنید مطمئن شوید که چه مهد کودکی با چه شرایط و ویژگی‌ها و کارکردهایی مدنظرتان است.
بهتر است به چند مورد از انواع مهد کودک مانند مهد کودک دوزبانه، روستا مهد، مهد کودک قرآنی و … اشاره کنیم و توضیح مختصری راجع‌به آنها بدهیم.

مهد کودک دوزبانه

مهد کودکی‌ست که در آن هرگونه آموزش زبانِ انگلیسی یا زبان‌های خارجی ارائه می‌شود.

روستا مهد

این نوع مهد کودک با نظارت سازمان‌ بهزیستی در روستاها تأسیس می‌شود و مسئولیت مراقبت و آموزش کودکان روستایی سه تا شش ساله را به عهده می‌گیرد.

مهد قرآنی

5 گام ضروری در تاسیس مهد کودک :این نوع مهد کودک علاوه بر مراقبت کودکان به آنان انواع آموزش‌های دینی و قرآنی را ارائه می‌دهد.

دومین قدم: ابتدا آموزش ببینید، زیرا تاسیس مهد کودک نیاز به مؤسس و مسئول فنی مجرب دارد

باید بدانید که قبل از هرچیز نیاز دارید به عنوان مؤسس مهد کودک، آموزش‌های لازم در این زمینه را اخذ کنید. چراکه اگر مدرک معتبر مؤسس مهد کودک را نداشته باشید عملاً به شما موافقت‌نامه‌ی اصولی و پروانه فعالیت تعلق نمی‌گیرد و نمی‌توانید به تاسیس مهد کودک خود بپردازید.

علاوه بر آن (اگر خودتان خانم نیستید) نیاز به یک فرد مؤنث دارید تا به عنوان مسئول فنی مهد کودک آموزش‌های لازم جهت اخذ مدرک معتبر در آن زمینه را هم بگیرد.
آموزش‌های لازم در این زمینه همچنین می‌توانند بسیار راه‌گشا باشند و شما را برای محیط واقعی شغلی که تصمیم گرفته‌اید وارد آن شوید آماده کنند و می‌توانید خودتان را مورد ارزیابی نسبی قرار دهید تا ببینید آیا از پس شرایط منحصر به فرد کار و سختی‌ها و چالش‌های آن بر می‌آیید یا نه؟

این نکته‌ای بسیار مهم است چون شما نهایتاً می‌توانید در پایان دوره‌های آموزشی به شناخت شخصیت خودتان دست یابید و مطمئن شوید که شخصیت‌تان با شخصیت یک مؤسس مهد کودک تطابق دارد یا خیر.

سومین قدم: به دنبال موافقت اصولی تاسیس مهد کودک بروید

حالا که بندهای کفش‌تان را سفت کرده‌اید تا از تمام مراحل مورد نیاز تأسیس مهد کودک با موفقیت عبور کنید باید بدانید موافقت اصولی تاسیس مهد کودک چیست و چرا باید برای اخذ آن اقدام کنید.
«موافقت‌نامه‌ی اصولی تاسیس مهد کودک» موافقت‌نامه‌ای‌ست یک ساله که توسط کمیسیون ماده ۲۶ استان صادر می‌شود و در آن طبق دستور العمل عمومی یک سری مسائل و مراحل پیش‌بینی شده است که شما باید با گذراندن تمام و کمال آن‌ها در همان فرصت یک ساله نسبت به آماده‌سازی پیش‌نیازهای تاسیس مهد کودک اقدام نمایید.
پیش‌نیازها شامل تعیین ساختمان مهد کودک، آماده‌سازی نیروی انسانی مورد نیاز جهت تاسیس مهد کودک و اخذ مجوزها و تائیدیه‌های لازم قبل از پایان فرصت یک‌ساله می‌شوند.

البته چندان نگران آن فرصت یک ساله نباشید؛ به دو دلیل: اول این‌که ما در کنار شما هستیم تا با راهنمایی‌های خودمان باعث شویم شما کارها را در زمان‌های بسیار کوتاه‌تر انجام دهید؛ و دوم این‌که می‌توانید تا یک بار فرصت یک‌ساله‌تان را برای شش ماه تمدید و از فسخ موافقت‌نامه جلوگیری کنید.

چهارمین قدم: آماده‌سازی موارد ضروری برای تاسیس مهد کودک، برآورد هزینه‌ها و اخذ پروانه فعالیت

حالا که موافقت‌نامه‌ی اصولی را اخذ کرده‌اید به رویاهای‌تان در ابتدای کار بازگردید. قرار بود طبق چه الگویی یک مهد کودک را تأسیس کنید؟

حتماً یک سری ایده‌آل‌ها در ذهنتان وجود دارد که مربوط به مهد کودک‌تان می‌شود. اشکالی ندارد اگر این رویاها بیش‌از اندازه بلندپروازانه‌اند. قلم و کاغذ بردارید و همه‌ی آن‌ها را بنویسید. این‌که می‌خواهید چه بخش‌های متنوع و جدیدی در مهد کودک‌تان وجود داشته باشد.
شاید بگویید: «نه! من آن‌قدر بودجه ندارم که همه‌ی ایده‌های بزرگم را بنویسم». باید بگوییم این بزرگ‌ترین اشتباه شماست. هیچ اهمیتی ندارد چه‌قدر بودجه دارید. خودتان را از هیچ‌چیز محروم نکنید و همه‌ی رویاهای‌تان را بنویسید.
حالا که لیست را آماده کرده‌اید هزینه‌ی واقعی هر یک از ایده‌های‌تان را جلوی آن بنویسید. مثلاً شاید دلتان می‌خواهد یک حیاط نسبتاً بزرگ داشته باشید که با وسایل بازی‌ مانند سرسره و تاب پر شود.برای کسب مشاوره جهت راه اندازی مهد کودک و تجهیز آن می توانید با شماره 44444428-021 تماس بگیرید

راه بیفتید و دنبال هزینه‌های واقعی آن چیزی بگردید که روی کاغذ نوشته‌اید. جستجو کنید و ببینید چه مدل‌هایی با چه کیفیت و هزینه‌ای در بازار موجود است.
حالا که همه‌ی قیمت‌ها را نوشته‌اید آن را با بودجه‌تان مقایسه کنید. احتمالاً از بودجه‌ی حال حاضرتان بسیار بیشتر باشد. پس باید اولویت‌بندی کنید و ببینید کدام یکی از این ایده‌ها برای‌تان اهمیت بیشتری دارد تا در ابتدای کار سراغ‌شان بروید و کدام یک را باید برای بعد بگذارید.
حالا پرسنل و ساختمان و تجهیزات مورد نیاز معمول یک مهد کودک را در اختیار دارید یعنی تمامِ چیزهایی که در موارد موافقت‌نامه‌ی اصولی پیش‌بینی شده بودند. پس زمان اخذ پروانه فعالیت سه ساله که رسماً به فعالیت مهد کودک شما منجر می‌شود فرا رسیده است.

پنجمین قدم: مهد کودکتان را به دیگران معرفی کنید

درست است که کار تاسیس مهد کودک خودتان را تمام کرده‌اید؛ اما هنوز بخش زیادی از کار باقی مانده است. شما برای تماشای لذت بردن از بازی و شادی کودکان خردسال در محیطی که آماده کرده‌اید باید بچه‌ها را به آن‌جا بکشانید. البته نه کودکان به معنای واقعی کلمه بلکه والدین‌شان!
والدین باید اطمینان حاصل کنند که شما برای مراقبت و آموزش کودکان خردسال‌شان انتخاب بسیار خوبی هستید و آن‌ها می‌توانند به شما برای سپردن کودکان‌شان اعتماد کنند.
بهترین راه برای رسیدن به این هدف استفاده از بازاریابی و تبلیغات اینترنتی‌ست. چراکه شما پیش از این هزینه‌های زیادی را برای تاسیس مهد کودک انجام داده‌اید و حالا آن‌قدر پول در اختیار ندارید که از بیلبوردها و تبلیغات تلویزیونی استفاده کنید.

البته به‌طور کلی هیچ مهد کودکی آن‌قدر هزینه برای تبلیغاتش انجام نمی‌دهد و اکثر کسانی که فرزندان‌شان را به شما می‌سپارند صبح زود باید سر کار بروند و خانه‌شان در محدوده‌ی جغرافیایی مهد کودک شماست.
با این حال تبلیغات اینترنتی به جای روش‌های قدیمی‌تر و سنتی‌تر تبلیغات می‌تواند علاوه بر کشاندن والدین و کودکان‌شان به مهد کودک شما، باعث شناخته‌تر شدن مهد کودک‌تان و اعتماد سازی میان مردم باشد.
بعد از همه‌ی این‌ها، وقت آن رسیده تا با کودکان خردسالی که در مهد کودک‌تان آماده‌ی حضور شما هستند سروکله بزنید.

برای مشاهده محصولات و کسب مشاوره جهت راه اندازی مهد کودک می توانید از روش های زیر اقدام نمائید

  021-44444428       www.bazisazan.com

 

4 دیدگاه در “5 گام ضروری در تاسیس مهد کودک

  1. 드라이비트시공 گفت:

    I’m really enjoying the design and layout of your website.
    It’s a very easy on the eyes which makes it much more pleasant for me to come here and visit more often. Did you
    hire out a developer to create your theme?
    Exceptional work!

    1. mtavakolianr گفت:

      Thanks for your attention.
      No, we have developed the theme in house as we have an awesome designer here.
      Cheers,

  2. ambejoss گفت:

    What’s up to every one, it’s truly a nice for me to visit this web page, it
    includes helpful Information.

    1. mtavakolianr گفت:

      Greetings,
      Thanks a lot for taking the time to visit our website. Hope you find the rest of our pages and the information we provide useful.
      Cheers.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.