مقالات بازی سازان

وسایل مورد نیاز بچه‌ها در مهد کودک چیست؟

وسایل مورد نیاز بچه‌ها در مهد کودک چیست؟

وسایل مورد نیاز مهد کودک چیست؟

وسایل موردنیاز بچه ها در مهدکودک ها دارای طیف وسیعی است در این مقاله 17 نمونه از وسایل موردنیاز کودکان در مهد ارائه شده است برای دیدن تجهیزات خانه بازی و مهدکودک با ما همراه باشید.

مهدکودک یکی از بهترین مکان‌ها برای کودکان است تا در آن وقت خود را در کنار هم سن و سالان خود بگذرانند. امروزه به دلیل زندگی آپارتمانی و نبود فضایی شاد و مفرح، کودکان فرصتی برای بازی کردن ندارند و همین امر در روحیه لطیف آن‌ها تاثیر منفی گذاشته است.بیشتر خانواده‌ها سعی بر این دارند تا آن‌ها را به مکان‌هایی نظیر پارک یا شهربازی برده تا کودکان بتوانند به بازی بپردازند. اما نبود امنیت کافی و هزینه بالای این مکان‌ها، اهمیت تاسیس مهدکودک‌ها را بیش از پیش کرده است.

به دلیل فراهم بودن وسایل مورد نیاز بچه‌ها در مهدکودک و وجود مربیان باتجربه، این مکان تبدیل به یک مرکز آموزشی و تفریحی مناسب برای کودکان شده است. مهدکودک‌ها برای اینکه بتوانند کودکان را از لحاظ روحی تامین کنند، نیازمند طراحی یک فضای خاص هستند.

 لیست وسایل مورد نیاز مهد کودک

این مراکز باید تمام تلاش خود را بکار گیرند تا بهترین و مفرح‌ترین تجهیزات بازی و سرگرمی را برای کودکان فراهم کرده و فضای مهدکودک را تبدیل به خانه دوم آن‌ها کنند.

بنابراین اگر به دنبال تاسیس یک مرکز ایده‌آل برای کودکان هستید ابتدا باید وسایل مورد نیاز بچه‌‌ها در مهدکودک را بشناسید و آن‌ها را تهیه کنید. ما در این مطلب قصد داریم به افرادی که قصد تاسیس این مکان را دارند نکاتی را در کنار معرفی برخی از تجهیزات مهدکودک بیان کنیم.

برای مهد کودک چه وسایلی لازم است ؟

باید توجه داشته باشید که مهدکودک‌ها به مانند پارک و شهربازی نیازمند تجهیزات زیادی نیستند، زیرا هدف اصلی این مراکز تربیت کودکان در یک فضای آرام و مفرح است.

اما از آنجایی که کودکان در این سن و سال علاقه‌ای به آموزش و یادگیری از خود نشان نمی‌دهند، وجود تجهیزات مفرح در کنار آموزش بسیار مهم است. کودکان در این سن علاقه دارند تمام وقت خود را در روز صرف بازی کنند و به همین جهت به دنبال فضایی شاد و تجهیزات بازی هستند.

معمولا آن‌ها علاقه به وسایلی دارند که دارای رنگامیزی متنوعی باشند، از این رو والدین آن‌ها سعی در جست و جوی مهدهایی دارند که این مولفه را به خوبی در مهد خود در نظر گرفته باشند. بنابراین تنوع رنگ در محیط تاثیر زیادی در جذب مشتری دارد.

برای داشتن یک هارمونی زیبا در فضای مهد باید از رنگ‌های گرم و شاد استفاده کرد. اگر سری به مهدکودک‌های سطح شهر بزنید خواهید دید که در اغلب دیوارها و تجهیزات بازی از رنگ‌های زرد، سبز و آبی و یا هفت رنگ (تمامی رنگ‌های رنگین کمان) استفاده شده است.

البته قبل از توجه به مسئله رنگ باید اندازه فضای مهد را در نظر بگیرید، زیرا این رنگ‌آمیزی تنها برای مهدهایی مناسب است که دارای ابعاد کوچکی هستند. برای مهدهایی با فضای بزرگ نیاز به استفاده از طیف وسیعی از رنگ‌ها است.

بنابراین برای طراحی دکور و رنگ‌آمیزی فضا و تجهیزات مهد بهتر است از طراحان باتجربه بهره برد. وسایل مورد نیاز بچه‌ها در مهدکودک دارای انواع مختلفی است که ما در ادامه لیستی از تجهیزات مورد نیاز را در اختیار شما خواهیم گذاشت.

وسایل مورد نیاز برای مهد کودک

لیست وسایل مورد نیاز بچه‌ها در مهدکودک

وسایل مورد نیاز بچه‌ها در مهدکودک به طور کلی به دو بخش اساسی تقسیم می‌شوند. برخی از تجهیزات شامل وسایل بازی شده و برخی جزو وسایل بازی نبوده، اما وجود آن‌ها برای تنوع بخشیدن به فضای مهد کودک بسیار لازم است.

دقت داشته باشید که در خرید این تجهیزات نهایت وسواس را به خرج دهید و از استاندارد بودن آن‌ها مطمئن شوید، زیرا برخی از تجهیزات مهدکودک نظیر سرسره ها وتاب‌ها می‌توانند برای کودکان خطرساز باشند.

به همین منظور برای به تایید رساندن وسایل خود باید مهر استاندارد را از سازمان استاندارد کشور دریافت کنید. در غیر این صورت ممکن است با مشکلاتی مواجه شوید. از این رو ما در ادامه به تجهیزات مورد نیاز مهد کودک و در عین حال استاندارد اشاره می‌کنیم.

کفپوش

کفپوش یکی از اصلی‌ترین وسایل مورد نیاز بچه‌ها در مهدکودک است که باید اولویت اول خرید باشد. به دلیل شیطنت‌های کودکان و جنب و جوش فراوان آن‌ها نصب کفپوش‌های نرم در بیشتر فضای مهد از اهمیت فراوانی برخوردار است. کودکان ممکن است در حین بازی تعادل خود را از دست داده و نقش زمین شوند که این امر ممکن است صدمات جبران‌ناپذیری را به دنبال داشته باشد.

کفپوش‌ها به غیر از اینکه از صدمات احتمالی جلوگیری می‌کنند، دارای قابلیت آموزشی نیز هستند. برای مثال می‌توان بر روی هر کفپوش کلمات انگلیسی درج کرد تا کودکان هنگام رفت و آمد آن‌ها را ببیند و زودتر کلمات را یاد بگیرد. روانشناسان تاکید زیادی بر روش‌های یادگیری از طریق تصویر داشته و به صاحبان مهدکودک‌ها توصیه می‌کنند تا در مسیرهای رفت و آمدی کودکان از این مولفه غافل نشوند.

جهت کسب مشاوره در خصوص تهیه ی وسایل مورد نیاز کودکان در مهدکودک می توانید با شماره 44288050-021 تماس بگیرید.

دیوارپوش

یکی دیگر از وسایل مورد نیاز بچه‌‌ها در مهدکودک نصب دیوارپوش‌ها در بیشتر دیوارها و ستون‌ها می‌باشد. همانطور که در بالا اشاره کردیم، کودکان علاقه به تحرک زیادی داشته و همین امر موجب شده است بارها دچار صدمه شوند. نصب دیوارپوش‌ها ایمنی مهدکودک را به طور قابل توجهی بالا برده و باعث می‌شود مرکز شما از استانداردهای لازم برخوردار شود. دیوارپوش‌ها در کنار برقراری امنیت کودکان می‌توانند با طرح‌ها و رنگ‌های مختلف خود محیط مهد را از حالت بی روحی خارج کنند. همانطور که گفتیم تنوع رنگ می‌تواند تاثیر زیادی بر روی روحیه کودکان بگذارد، از این رو استفاده از طرح‌های کارتونی و فانتزی فضای ایده‌آلی را در آموزش کودکان فراهم خواهد کرد.

دیوار پوش از لوازم مورد نیاز برای مهد کودک

میز و صندلی

میز و صندلی کودک یکی از تجهیزات اساسی در مهد بوده و بیشتر مهدکودک‌ها باید آن را به فهرست وسایل خود اضافه کنند. همانطور که گفتیم مهدکودک قبل از این که یک فضای تفریحی برای کودکان باشد، یک فضای آموزشی مهم در طول زندگی آن‌ها است.

بنابراین وجود میز و صندلی برای نشستن آن‌ها هنگام آموزش مهم بوده و بیشتر مربیان مهد برای یادگیری کودکان آن‌ها را به گروه‌های چند نفره در کنار هم تقسیم می‌کنند.

توجه داشته باشید که میزان راحتی این صندلی‌ها باید به گونه‌ای باشد که کودکان هنگام نشستن خسته نشوند و مدام جای خود را تغییر ندهند. توجه به رنگ میز و صندلی نیز بسیار مهم بوده، از این رو تهیه نمونه‌های جذاب در رنگ‌ها و طرح‌های گوناگون بر روی روحیه کودکان تاثیر زیادی خواهد داشت. توصیه می‌شود از میز و صندلی‌هایی با طرح کارتونی و فانتزی خریداری شود.

قفسه و کمد

کمدها و قفسه‌ها در کنار سایر وسایل مورد نیاز بچه‌ها در مهدکودک نقش مهمی را ایفا می‌کنند. از قفسه و کمد اسباب بازی برای نگهداری از وسایل شخصی و سرگرمی کودکان استفاده می‌شود. معمولا بیشتر مهد کودک‌ها یک کمد شخصی در اختیار کودکان قرار می‌دهند تا وسایل شخصی و اسباب بازی‌های خود را در آن قرار دهند. معمولا کودکان عادت دارند وسایل شخصی مهد کودک خود را از چشم سایر هم سن و سالان خود مخفی نگه دارند تا آسیبی به آن‌ها وارد نشود. مربیان مهد نیز معتقدند وجود کمدها و قفسه‌ها کودکان را منظم کرده و در آینده آن‌ها تاثیر مثبتی خواهد گذاشت.

برخی از سازندگان این کمدها، وسایل سرگرم کننده و جالبی را به آن‌ها اضافه می‌کنند تا کودکان در استفاده از کمدها بیشتر از خود علاقه نشان دهند. البته جالب است بدانید اندازه این کمدها به گونه‌ای است که هم قد کودکان بوده و آن‌ها به راحتی می‌توانند بدون کمک مربیان، وسایل شخصی خود را درون آن قرار دهند.

بیشتر این کمدها دارای جالباسی نیز بوده و کودکان می‌توانند لباس‌های خود را به طور مرتب درون آن قرار دهند. معمولا کودکان عادت دارند لباس‌های خود را در زمین انداخته و محیط مهد را آشفته کنند که این امر تاثیر خوبی در روحیه آن‌ها ندارد. بنابراین با تهیه جالباسی می‌توان کودک را به گونه‌ای تربیت کرد که همیشه لباس خود را درون جالباسی قرار دهد.

قفسه و کمد برای مهد کودک

اکنون که با تجهیزات عمومی و اولیه یک مهد کودک استاندارد آشنا شدید بهتر است با وسایل بازی و سرگرمی نیز آشنا شوید.

تاب و سرسره

اگر به پارک‌ها و شهربازی‌های شهر سری بزنید خواهید دید که اغلب کودکان در صف تاب و سرسره هستند تا به نوبت از این وسیله مفرح نهایت لذت را ببرند. تاب و سرسره به قدری هیجان‌انگیز و نوستالوژیک است که حتی بزرگترها نیز گاهی علاقمند به استفاده از آن می‌شوند. بنابراین اگر می‌خواهید کودکان زیادی به مهدکودک شما بیایند این وسیله حیاتی را تهیه کنید، زیرا کودکان به اولین چیزی که هنگام ورود به مهد کودک توجه می‌کنند وجود تاب و سرسره است. اگر فضای مهدکودک شما کوچک است و قادر به نصب تاب وسرسره‌های ثابت نیستید، می‌توانید از نمونه‌های تاشوی آن خریداری کنید. نمونه‌های تاشو معمولا در اندازه و طرح‌های مختلف ساخته شده و بهترین گزینه برای محیط‌های کوچک حتی خانه هستند. بهتر است در زمان خرید تاب و سرسره به استاندارد بودن و در عین حال ایمنی آن‌ها توجه کنید، زیرا ممکن است کودکان به دلیل شور و هیجان بالای خود دچار صدمه‌های جبران‌ناپذیری شوند.

توصیه می‌شود از سرسره‌های لوله‌ای که دارای پوشش سقفی هستند خریداری کنید. در خرید تاب نیز حتما به جنس زنجیر و بدنه آن توجه کنید تا هنگام استفاده کودکان پاره نشده و از جای خود کنده نشود. ویژگی دیگر این استخرها مقرون به صرفه بودن آن است چراکه نیاز به تعمیر نداشته و از استهلاک کمی نیز برخوردار است. تنها هزینه مربوط به توپ‌ها بوده که هنگام خراب شدن به راحتی قابل تعویض هستند.

وسایل مورد نیاز بچه‌ها در مهد کودک چیست؟

خانه سازی

اغلب کودکان علاقه به خانه سازی داشته و اگر به فعالیت آن‌ها در خانه توجه کنید متوجه خواهید شد که با استفاده از وسایل مختلف سعی در ساخت پناهگاهی برای خود هستند.

شما می‌توانید با تجهیز کردن فضای مهد کودک خود به وسایل خانه بازی شور و هیجان کودکان را بالا برده و این حس را در آن‌ها ایجاد کنید که مهد کودک خانه دوم آن‌‌ها می‌باشد. بیشتر خانه‌سازی‌ها دارای ابعاد و رنگ‌های متنوعی بوده که این امر جذابیت مهد کودک را به طور قابل توجهی بالا می‌برد.

استخر شن

معمولا صاحبان مهدهای کودک علاقه‌ای به خرید استخرهای شن ندارند و دلیل آن‌ها تاحدودی منطقی به نظر می‌رسد، زیرا استخرهای شن منجر به پخش شدن ریزگردها در فضای مهد شده که هم برای سلامت کودکان و هم نظافت مهدکودک مشکل‌ساز است.

اما وجود آن می‌تواند به جذابیت فضای مهد و جذب مشتری کمک فراوانی کند. شما می‌توانید با تهیه استخرهای استاندارد این مشکل را به طور قابل توجهی برطرف کنید. برای نمونه استخرهای شن سرپوشیده و ایزوله شده می‌توانند از پخش شدن ریزگزدها جلوگیری کنند. توصیه می‌شود برای جذاب شدن و منحصربفرد شدن فضای مهد خود نسبت به سایر مهدکودک‌ها این چالش‌ها را به جان بخرید و از تجهیزات مفرح و در عین حال خاص استفده کنید.

وسایل بازی فکری

وسایل بازی فکری یکی از وسایل مورد نیاز بچه‌ها در مهدکودک هستند که استفاده از آن‌ها جهت آموزش به کودکان بسیار مهم است. بازی‌های فکری برای شکوفا شدن مهارت‌ها و استعدادهای کودکان از اهمیت بالایی برخوردار هستند، به گونه‌ای که می‌توانند قوه تخیل و قدرت استدلال آن‌ها را فعال کنند. بازی‌های فکری جدا از مولفه‌های آموزشی خود می‌تواند در آرامش کودکان تاثیر زیادی بگذارد. معمولا بچه‌ها علاقه دارند هنگام بازی سر و صدا کرده و انرژی خود را تخلیه کنند، اما بازی‌های فکری به دلیل خاصیت خود آن‌ها را به سکوت واداشته و بیشتر تمرکز و ذهن آن‌ها را درگیر می‌کنند.

وسایل بازی فکری

دارت آموزشی

دارت یا دارتی بال آموزشی یکی از تجهیزاتی است که با ورزش و مفاهیم آموزشی ترکیب شده و کودکان را در یادگیری کمک می‌کند. بازی دارت در کنار اینکه می‌تواند به تقویت عضلات دست و تمرکز کودکان کمک کند، دارای یک ویژگی بی‌نظیر است. معمولا مربیان از این ویژگی نهایت استفاده را برده و علائم و مفاهیم آموزشی مختلفی را بر روی تخته‌ی دارت‌ها درج می‌کنند. مربیان از کودکان می‌خواهند تا نشانه دارت خود را به سمت این علائم بگیرند و در صورت اصابت دارت به این مفاهیم و علائم از مربی خود پاداش دریافت کنند. این امر باعث می‌شود تا قدرت تمرکز کودکان بالا رود و در عین حال مفاهیم و علائم مورد نظر را یاد بگیرند.

کلبه و تونل بازی

تونل‌های بازی یکی از وسایل مورد نیاز بچه‌ها در مهدکودک بوده که باعث می‌شود ترس آن‌ها از فضاهای بسته و تاریک ریخته شود. معمولا در اغلب کودکان ترس از فضای تاریک و بسته وجود دارد که تهیه این وسیله می‌تواند آن‌ها را در برطرف کردن این معضل کمک کند. کلبه نیز می‌تواند کودکان را به فضاهای جدید عادت دهد و به آن‌ها استقلال زندگی ببخشد. معمولا کودکان از اینکه در جایی تنها بمانند بیم دارند که کلبه‌ها کمک شایانی به از بین بردن ترس آن‌ها می‌کند. بهتر است این کلبه‌ها را در رنگ‌های متنوع تهیه کنید تا کودکان علاقه بیشتری از خود برای رفتن به درون آن‌ نشان دهند.

الاکلنگ

الاکلنگ برخلاف تصوری که عموم از آن دارند صرفا برای تفریح و سرگرمی نیست. هدف از استفاده‌ی الاکلنگ این است که کودکان به مفهموم همکاری پی ببرند و برای پیش بردن اهداف خود از دیگران کمک بگیرند.

کودکان متوجه می‌شوند که به تنهایی قادر به استفاده از الاکلنگ نیستند و از همین رو برای پیش بردن هدف خود به دنبال دوست و یک شریک می‌گردند. مهدکودک‌ها می‌توانند با خریداری این وسیله فضای مهد کودک خود را جذابتر کنند. معمولا الاکلنگ‌ها برای تاثیرگذاری بیشتر بر روحیه کودکان به اشکال حیوانات مختلف نظیر زرافه، اردک، شیر و غیره طراحی می‌شوند.

اگر فضای مهد شما کوچک است می‌توانید نمونه‌های سبک آن را خریداری کنید تا در صورت لزوم بتوانید آن‌ها به راحتی جابجا کنید. توصیه می‌شود قبل از تهیه این وسیله حتما به نکات ایمنی و استانداردهای آن‌ها توجه کنید تا کودکان هنگام استفاده دچار صدمه نشوند.

چمن مصنوعی

علاوه بر کفپوش، یکی دیگر از وسایل مورد نیاز بچه‌ها در مهدکودک نصب چمن مصنوعی می‌باشد. چمن مصنوعی می‌تواند ظاهری زیبا و در عین حال شاداب به فضای بیرونی و حیاط مهد ببخشد. بیشتر کودکان علاقه دارند تا در چمن‌ها به بازی بپردازند که نصب آن می‌تواند زمینه بازی‌های توپی نظیر فوتبال را فراهم کند. برای اینکه کودکان هنگام زمین خوردن هنگام بازی در محیط آسیب نبینند بهتر است از چمن‌های مصنوعی مرغوب و استاندارد برای کودکان استفاده کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر و دقیق درباره چمن مصنوعی با این مطلب از وبلاگ ما همراه باشید.

چمن مصنوعی در محیط مهدکودک

چرخ و فلک پلی اتیلنی

این چرخ و فلک برای بازی همزمان 4 کودک است و هر یک از صندلی‌ها دارای کمربند ایمنی می‌باشد. نحوه چرخش این وسیله به صورتی دستی بوده که این امر کودکان را به همکاری واداشته و باعث می‌شود برای لذت بیشتر به یکدیگر کمک کنند. ویژگی دستی بودن چرخ و فلک پلی اتیلنی باعث می‌شود تا سرعت چرخش آن بسته به قدرت کودکان باشد و به راحتی قابل کنترل باشد. این چرخ و فلک برای جذابیت بیشتر در طرح‌ها و رنگ بندی‌های مختلف تولید می‌شود. توصیه می‌شود قبل از تهیه این وسیله حتما به نکات ایمنی و استانداردهای آن‌ها توجه کنید تا کودکان هنگام استفاده دچار صدمه نشوند.

آشپزخانه کودک

آشپزخانه کودک یکی از وسایل مورد نیاز بچه‌ها در مهدکودک بوده که بیشتر به دختران خردسال تعلق دارد. معمولا کودکان علاقه زیادی به وسایل آشپزخانه داشته و حس کنجکاوی آن‌ها نسبت به این منطقه از خانه تمام نشدنی است. مهدکودک‌ها برای اینکه بتوانند حس کنجکاوی کودکان را برطرف کنند، می‌توانند از این وسیله جالب و شبیه‌سازی شده استفاده کنند. آشپزخانه‌های کودک معمولا در طرح‌ها و رنگ‌های متنوع تولید می‌شوند، به گونه‌ای که با روحیات کودکان کاملا سازگار باشد. این آشپزخانه‌ها دارای مزایایی هستند که به چند نمونه مهم آن‌ها اشاره می‌کنیم.

  • داشتن اختیار و استقلال در استفاده از وسایل آشپزخانه با خیالی راحت
  • برطرف شدن حس کنجکاوی کودک نسبت به وسایل آشپزخانه
  • منع نشدن از سوی والدین به منظور دست زدن به وسایل آشپزخانه

خانه مشاغل

خانه‌های مشاغل در انواع و اقسام مختلفی نظیر پمپ بنزین، میز دندانپزشکی، فروشگاه و غیره وجود داشته که صاحبان مهدکودک می‌توانند با تهیه آن تجربه شاغل شدن را به کودکان بدهند. این خانه‌ها دارای ویژگی‌های باورنکردنی نظیر کار کردن با پمپ بنزین و آشنایی با خطرات احمالی آن، ایستادن در صف و رعایت نوبت بوده و انواع فرهنگ‌های اجتماعی را به کودکان می‌آموزد. این خانه‌ها با شبیه‌سازی بی‌نظیر فضاهای عمومی تجربه فراوانی به کودکان داده و آن‌ها را در یادگیری معاشرت‌های اجتماعی کمک می‌کند.

دیوار صخره نوردی

دیوار صخره نوردی یکی دیگر از وسایل مورد نیاز بچه‌ها در مهدکودک می‌باشد. این دیوار که کاملا ام دی اف بوده در ابعاد مختلفی ساخته می‌شوند. شما می‌توانید بسته به اندازه دیوارهای مهد و فضای موجود مهدکودک خود آن‌ها را سفارش داده و مهدکودک خود ره به یک مکان مجهز تبدیل کنید. این دیوارها معمولا قادر به تحمل 100 کیلوگرم وزن هستند و همزمان 4 کودک می‌توانند از آن بالا بروند. دیوار صخره نوردی می‌تواند کمک شایانی در تقویت عضلات و روحیات کودکان داشته باشد. توصیه می‌شود قبل از تهیه این وسیله حتما به نکات ایمنی و استانداردهای آن‌ها توجه کنید تا کودکان هنگام استفاده دچار صدمه نشوند.

دیوار صخره نوردی

کودکان به دلیل زندگی آپارتمانی فرصت بازی در محیط خانه را نداشته و به همین خاطر ایجاد مکان‌هایی برای سرگرمی و تفریح آن‌ها بسیار مهم است. از این رو مهدکودک‌ها با داشتن تجهیزات مشابه پارک‌ها و شهرهای بازی تبدیل به مکانی امن برای نگهداری از کودکان شده‌اند. اگر صاحب چنین مراکزی هستید باید با فراهم کردن تجهیزات بازی و سرگرمی، کودکان را به مرکز خود عادت دهید. بدون شک تنوع وسایل بازی تاثیر زیادی بر روحیه کودکان داشته و می‌تواند آن‌ها را به مهدکودک‌ها و دوری از خانه علاقمند کند. ما در این مطلب سعی کردیم نگاهی به وسایل مورد نیاز بچه‌ها در مهدکودک داشته باشیم و تعداد زیادی از آن‌ها را به شما معرفی کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.